Jyväskylän Yliopistolla oli kunnia isännöidä Suomalaisen tiedeakatemian 100 -vuotisjuhlan symposiumia 8.-9.2.2008. Perinteikkäässä koulukaupungissa vietetyn symposiumin teema oli Hyvinvointia kouluun, jota luodattiin useiden maamme johtavien tieteentekijöiden, sekä valtionhallinnon puheenvuoroissa. Symposiumin anti oli runsas, monitieteellinnen ja ajatuksia herättävä. Se tarjosi oivia välineitä opetus- ja kasvatustyön tekijöille työnsä kehittämiseen, sekä opetus- ja kouluasioista päättävien tahojen päätöksentekoon.


Opetusministeri Sarkomaan, sekä opetushallituksen ja ministeriön edustajien terveiset korostivat tapahtuman merkitystä. Saimme iloksemme kuulla maamme sinivihreän hallituksen painottavan koulutuksen ja koulunkäynnin, erityisesti juuri kouluhyvinvoinnin kysymyksiä merkittävästi-kuulimme valtionhallinnon ohjaavan tähän tarkoitukseen korvamerkittyä rahaa hallituskauden aikana. Tätä kehitystä tervehditään ilolla opetus- ja kasvatustyön kentällä, jossa kouluhyvinvoinnin, ja kuten professori Tuula Tamminen puheenvuorossaan sanoi, myös pahoinvoinnin ilmiöt koetaan konkreettisimmin.


Vaikka tämä harvinaislaatuinen tilaisuus kokosi Jyväskylään kouluhyvinvoinnin asiantuntijuutta huomattavissa määrin, ei maa- ja seutukunnan kouluaisoista päättävä luottamus- ja virkamieshenkilöstö juurikaan noteeranut tapahtumaa, mitä suuresti ihmettelen. Onko kouluhyvinvointi merkitykseltään niin vähäpätöinen seikka, ettei se kiinnosta muulloin kuin äärimmäisten kriisien ollessa ajankohtaisia, pahoinvoinnin purkautuessa? Onneksi edes isäntäkaupungin opetuspäällikkö oli ymmärtänyt tilaisuuden tärkeyden, mistä kiitokset hänelle.


Tilaisuuden järjestäjät olivat kaukonäköisiä ja tallensivat koko symposiumin annin, joka on nähtävillä osoitteessa http://moniviestin.jyu.fi.


Onnittelen 100 -vuotiasta Suomen tiedeakatemiaa ja kiitän sekä akatemiaa, että Jyväskylän Yliopistoa loistavasta, ajankohtaisesta ja ehdottoman aiheellisesta tapahtumasta.